Huis, visa, vliegtuig

29 november 2022 - Auckland, Nieuw-Zeeland

G’day Mates, hoi allemaal!

Er was er één jarig en dat was ik 🎶

209D19D9-7BA0-4E51-9EAE-B42DF33B5E80 566CB377-788F-4AD3-A202-9CC77C4F868F

Een verjaardag om nooit te vergeten op  Waiheke Island, het ‘wijneiland’ van Auckland. 40 minuten met de Ferry en we waren er!
Een spontaan mooi koffietentje met taartjes én een schommel aan een boom bij aankomst. Verder goed voorbereid van de ene winery naar de andere met de bus.

8693C85B-7A50-4CA9-90CD-23A36D1B506DMooiste plekje:Oneroa Beach

Verse pizza met de voetjes in het zand!
En een prachtige afsluiter met een glas rood bij één van de mooiste wineries op Waiheke : Mudbrick Vineyard , bovenop een heuvel met uitzicht op de Skyline van Auckland.

78314816-B568-4EDB-BE59-0EADF5F9218A

Heel bijzonder om eens jarig te zijn aan de andere kant van de wereld. En door het tijdsverschil hebben we het gewoon twee keer gevierd! Geen probleem want jarig zijn blijft één van mijn favoriete momenten van het jaar.

Zondag 27 november, in Nederland deels nog 26 november, hebben we de kerstsfeer opgezocht bij de Santa Parade in Queenstreet. Kerst als nooit tevoren, alhoewel het voor ons het meeste leek op carnaval door alle praalwagens. Tijn vond het prachtig , vooral de Disney figuren en Elmo, alhoewel hij zich wel afvroeg waarom Bert niet bij Elmo was …. ‘Even schuilen voor de regen’ bedachten we maar ter plekke als reden , want wát een regen hadden we!! Even droog toen de parade ging starten gelukkig, maar vandaag (én de afgelopen weken!) waren zeer nat , nog nooit zoveel regen gezien in korte tijd…..

E770BBA6-ADCA-485F-A557-398DEFFDAE55 12A882D5-7539-4198-8EDB-7106277EA8452DA5896F-CDF0-4B3C-9C9C-A9808ABB51D5

Nog meer kerstgevoel kregen we gisteren toen we met de “Santa” lift naar de zesde verdieping van het Smith&Caughey’s warenhuis ‘zoefden’ en aldaar door elfjes werden ontvangen & via een magisch “enchanted forest” vol met rendieren en schitterende kerstbomen uitkwamen bij de werkkamer van Santa himself. Tijn mocht op de deur kloppen en toen… ja hoor.. daar zat de Kerstman op hem te wachten in zijn luie stoel! Na het ‘plunderen’ van de speelgoed kast en nadat ik de kerstman een handje gaf, durfde Tijn naast Santa plaats te nemen voor een foto. Merry Christmas! En daar gingen we weer met de lift naar de bewoonde wereld. Een foto én kerstbal rijker.

“Ho ho ho zei de kerstboom hè?”

96AD7845-2881-4715-8D5B-CBF5ADFF676A EF2F9F81-5C01-4B40-8935-15672C3DDDE5

Wat een avontuur, fout maar zo grappig,  en zo leuk om nu al , het moet nog december worden, een behoorlijk kerstgevoel te hebben!

Verder hebben we Auckland echt goed leren kennen inmiddels! Eerst kenden we bepaalde ‘losse’ plekjes, maar nu snappen we hoe je van A naar B komt en hebben we vaak van die “aha” en “oh dat is hier en vlakbij dat” momenten. En zoveel meer leuke buurten hebben we ontdekt, buiten het CBD. Met trein, bus én Beam.

Een aantal typische grappige dingen van hier vinden wij nog steeds het diagonaal oversteken en de vele elektrische steps in het straatbeeld, maar ook de schooluniformen van de kinderen: en er zijn hier nog veel aparte jongens/meisjes scholen (!)
En het links rijden maar ook links lopen, passeren op de stoep gaat hier ook aan de andere kant, een paar keer bijna gebotst..

Helemaal ‘hot’ is hier paarden en honden racen (veel mensen zetten flink hun geld in in speciaal ingerichte café’s). Sowieso zijn ze erg dol op gokken en spelletjes en vrij verslavingsgevoelig over het algemeen.

Wat ook echt ‘van hier’ is , is het vroeg sluiten van winkels en cafés, van alles eigenlijk . Je moet dingen hier echt van tevoren opzoeken en bedenken anders ga je zomaar voor niks. Bussen kunnen trouwens ook zomaar niet komen opdagen ondanks dat ze gepland staan. Personeelstekorten zijn hier een groot probleem, ook door covid, maar sowieso is het natuurlijk toch ook een eiland.

Één van onze favoriete buurten is New Market met groot winkelcentrum met speeltuin en eettentjes op het dak en een bioscoop in de mall (papa en mama om en om naar de film) én Cirque Electrique, een grote speelhal waar ze “spelletjes doen”. En dan kunnen we vooral de botsauto’s niet overslaan met Tijn (wat in ons geval inhoudt: als enige auto lekker rondjes rijden op de baan en niet te vaak botsen haha).

Wat daar ook heel leuk is , en wat je veel in Nieuw-Zeeland vindt, zijn wc-hokjes met een volwassenen en een kinder wc’tje naast elkaar. Wat hebben we gelachen tijdens het “samen plassen”. Tijn plast nu zo vaak als hij kan al zelf!!

DE8A2673-1B4C-41FF-9847-D7B1A2BE4605

Huis

De aankomst in ons huis was prachtig. Dag van tevoren sleutel opgehaald , ons nieuwe koffie apparaat neergezet én Tijn z’n vertrouwde berenvriendjes vlak achter de deur klaargezet. Tijn bij binnenkomst op 10 november : “de beertjes zijn er ook!” Fijn om meteen iets vertrouwds te zien in wéér een nieuwe omgeving.

De verhuisdag ging voorspoedig. Mr Rental , een meubel verhuurbedrijf, kwam onze meubels brengen en installeren: koelkast, wasmachine, bank, salontafeltje, eettafel met stoelen en een bed. Wat een goeie uitvinding! Zo heb je meteen een beetje een gevuld huis waarin geleefd kan worden maar hoef je niet meteen van alles te kopen.

Bedje voor Tijn had ik via de Facebook groep van Herne Bay/ Ponsonby geregeld . Aardige Spanjaard die van hier naar buurland Australië verhuisd met zijn gezin kwam het brengen.

En wát een ongelooflijk geweldige buurmeiden. Meteen een klik en ze wilden ons meteen met van alles helpen. Ik bakte een appeltaart voor ze om kennis te maken nog voordat ik die kon geven kregen wij al een zelfgebakken bananencake van hun. Echte buren. Een super gezellig etentje bij ze in de tuin beneden, volgde snel. Heerlijk en ze zijn dol op Tijn, dus wij konden met een glas wijn even heerlijk even achterover leunen..

53BD2F61-2C5B-4793-A525-65C65AFBA023 23605197-5968-4257-96B6-469351D310D6

Om wat mensen te leren kennen had ik al snel een “play date” georganiseerd, via diezelfde Facebook groep als waar het bed geregeld was, en ging ik met Tijn naar een speeltuin in de buurt om daar twee moeders (ene Brits , andere van de Dominicaanse republiek) en hun kinderen te ontmoeten. Mooi om te zien dat taal niet echt een probleem is, kinderen spelen toch wel! Een leuk actief app groepje en meerdere gezellige dates leverde het op!

81C6B100-2A6A-4B51-84DA-E2557F416708

Een heel leuk spontaan moment was laatst in de plaatselijke supermarkt: we zagen daar ‘zomaar’ een NZe acteur lopen. Hij speelt in (onder andere) de serie Mystic die wij hebben gevolgd op Netflix. Ik stapte op hem af met Tijn op m’n arm en we hebben heel leuk staan praten, nu wist ik eindelijk waar de serie precies is opgenomen. Hij vond het enorm leuk en was super aardig. Wat een mooi moment.

Andere hoogtepunten in de afgelopen weken:

Holland House

Een initiatief van een aantal Nederlanders. Holland House is een plek waar door het jaar heen meerdere “Hollandse” dingen worden georganiseerd zoals markten, maar ook pub quizzen en vieringen van NL feestdagen voor voornamelijk Nederlanders en mensen die iets met Nederland hebben. Wij gingen naar de Sint-editie. En wat was het een feestje!

AAB23B90-3900-4A63-811D-348B36303D07 C980C074-7FD6-467E-A196-E7B69E19D56A

Tijn heeft een stoomboot versierd & een heel lief Nederlands vriendinnetje , Violet, ontmoet waar hij letterlijk niet van af kon blijven, de liefde kwam van twee kanten..

En ik heb flink Hollandse producten ingeslagen! En oliebollen en een broodje kroket gegeten. Met een ‘bakkie pleur’.

830A3268-568E-455C-8A0C-5AA17BBBABFC

Matt&Mignon waren er gezellig ook. Daarna zijn we nog met ze naar een leuke nieuwe buurt in Auckland geweest naar een brouwerij met top indoor speeltuin: little Creatures.

Auckland museum

Gratis toegang voor Auckland residents, echt top! Zo leuk dat Tijn nu in de leeftijd komt voor musea. Het was een en al knopjes drukken , laatjes en deurtjes open trekken, voelen, klimmen, horen , proberen … Echt genieten!

FB9B8C87-B0DB-46B7-A81B-7BB8D8D98DEB 41A9B5AF-292E-4D9F-8E7C-CA4CF0663F57

Vandaag opnieuw de bus naar het museum gepakt en nu ook de Maori Performance gezien, mooi cultureel optreden met muziek en dans. Tijn van begin tot eind geboeid zitten kijken, bijna een half uur lang, echt knap!

94425D92-3243-4A59-A8D5-A979C4053A99 EDE9CBAB-A2FB-41E6-81BE-0C12965357479241B8D0-A59D-4A4D-8D53-F49BDB740AA5

Inmiddels spreekt Tijn wat meer woordjes Engels, mijn favoriete uitspraak van hem op dit moment is : ”so cute”, dat gebruikt hij nu in zijn spel en in zijn kletsen.

En hij lijkt in een groeispurt te zitten : ”ik heb hommer” horen we meerdere keren per dag.

We kunnen nog steeds zo om hem lachen af en toe. In een restaurantje waar “robots” (rijdende karretjes) je eten komen brengen, heeft Tijn z’n ogen uitgekeken (wij ook trouwens). Hij bleef maar achter de karretjes aanlopen en zeggen:  “ik ga jou pakken!!”.

Visum : mijn werkvisum is binnengekomen op 21 november! Ron&Tijn’s visum kwamen er op 23 november vlak achteraan. Wat hebben we hier lang naar uitgekeken….

THE END

Ja dan is het nu tijd om het derde punt uit de titel van deze blog uit te leggen: vliegtuig.

We vliegen morgen na een geweldig avontuur terug naar Nederland , dus:

B6D12821-B195-4A59-A4C6-85068093F481I’ll be home for Christmas ❤️

15 november hebben we de knoop doorgehakt: we komen naar huis!!! 🇳🇱 🧡

Ondanks alle mooie momenten die we hebben beleefd en dat Nieuw-Zeeland wat ons betreft nog steeds één van de mooiste landen van de wereld is, hebben we toch ervaren dat het niet ons thuis is. En het dit ook niet zal worden.

”Een man weet niet wat ie mist “: kreeg deze zin uit een welbekend nummer van één van m’n lieve vriendinnetjes over de app en hóe treffend! We missen onze familie, vrienden én collega’s , onze levens, énorm. Een beetje heimwee had ik van tevoren wel voorspeld, maar niet verwacht dat het er zo snel en dat het zo intens zou zijn. We hebben het best heel zwaar gehad en ervaren hoe moeilijk het is om vanaf 0 iets nieuws op te bouwen hier aan de andere kant. Wat heel romantisch en avontuurlijk klonk en waar ik zo naar uitkeek, blijk ik in de praktijk toch veel minder leuk en makkelijk te vinden. Daarnaast is Nieuw-Zeeland met een klein mannetje erbij toch heel anders dan Nieuw-Zeeland met z’n tweeën en alle vrijheid van de wereld. En ondanks dat het plaatje klopte wat werk betreft, voelde het niet goed tijdens de meeloop ochtend en is het niet wat ik wil. Daarom heb ik besloten om nog vóór de start van mijn baan hier de stekker eruit te trekken. Beter nu dan na een periode waarin kindjes en ouders/ collega’s net aan me gewend zouden zijn geraakt. Ook Ron kwam tot de conclusie dat hij zichzelf hier in NZ toch niet zo snel en makkelijk zag werken. We hebben doorgezet op moeilijke momenten, want je wil niet thuis komen en denken “wat als….” maar we zien het niet gebeuren. We hoopten dat het nieuwe huis misschien het keerpunt zou gaan worden, maar al na een paar dagen kwam het ellendige zware gevoel van eerder weer terug. We kunnen met opgeheven hoofd zeggen dat we er voor 100% voor zijn gegaan maar dat een leven in NZ toch niet voor ons is. We moésten dit doen, het was niet ‘af’, nu is dat het wel. En we hadden het nooit willen missen. Het lijkt dan misschien kort, voor ons voelt het alsof we al een jaar onderweg zijn. We hebben enorm veel zin om weer thuis te zijn en realiseren ons meer dan ooit wat dat is!!

We hebben een aantal mooie laatste dagen gehad en gaan een aantal mensen hier echt enorm missen maar het is mooi geweest en tijd om ons heerlijke leven weer op te pakken.
De koffers staan klaar en we zijn al ingecheckt.

Dus …. Sweet As 🥝 & tot snel!!❤️✈️

2DE5C5EB-F18E-4E24-A0BE-3991F01A2C1D
En hierbij dan alvast onze kerstkaart; Merry X-mas en op naar een mooi 2023 😉 💫

1. Mattie:
    Welkom thuis❤️
  2. Martine Hemstede:
    29 november 2022
    Goede reis en tot snel! 🥰
  3. Merlienke:
    29 november 2022
    Wat een mooi verhaal, een mooie levenservaring rijker! Ik kan me goed voorstellen dat het gemis te groot was. En hoe fijn is het dat jullie dat zelf konden ervaren. Geen ‘wat als’ meer en nu extra dankbaar voor wat jullie thuis hebben. Super waardevol toch. Goeie reis terug!
  4. Gerard:
    29 november 2022
    Wij wensen jullie een goede reis terug naar de plek die jullie lief hebben. Gedurende enkele weken hebben jullie genoten en hard geprobeerd om een nieuw thuis te vinden. Het mocht niet zo zijn! Bedenk dat de familie en vrienden hier jullie weer van harte welkom heten.
    Groeten van Fieny en Ger.
  5. Mirjam Reijntjens:
    29 november 2022
    Het was mee genieten met je reis. Je hebt het gedaan! Welkom thuis weer!
  6. Michelle:
    29 november 2022
    Trots op jullie mooierds! Komen graag een keertje langs om jullie verhalen te horen 😊 En alvast; welkom terug ❤️
  7. Diana (mama van Lorenzo):
    29 november 2022
    Wat fijn dat je weer hier in NL zal zijn! En idd veel beter om het avontuur in te gaan en het te hebben geprobeerd, het 'af' te hebben!
  8. Irma Groothuismink:
    30 november 2022
    Ik vond het stoer (en dapper) dat je ging, maar vind het misschien nog wel stoerder (en dapperder) dat je terugkomt, nu je voelt dat je hart hier ligt. Het was een mooi avontuur. Fijn om dat mee te kunnen lezen. Hopelijk tot snel! 😘
  9. Eveline:
    3 december 2022